fredag den 1. august 2008

Sommer varmen.

Gæster kommer der i aften, så jeg er igang i køkkenet. Skulle til at lave aiolo til fyldt i tomaterne, sammen med rejer. I aftes da jeg tog disse æggeblommer ned fra hylden, syntes jeg godt nok de føltes lidt lette, jeg skulle nok have taget en anden pakke, for der var ingen blommer i, næ de var helt tomme. Mon ikke det er sommervarmen der har spillet mand og mus et pus.
aiolien må vente lidt.

Aïoli :

4 fed hvidløg, pillet og knust2 æggeblommer250 ml olivenoliesalt
og friskkværnet hvid peber1 spsk. citronsaft
Put hvidløg og æggeblommer i en blender og blend i 1 minut.
Tilsæt langsomt olien, indtil aïoli’en har samme konsistens som mayonnaise.
Smag til med salt og peber og tilsæt derefter citronsaft. Smag igen og sæt på køl.
aïoli’en kan holde sig 2 dage i køleskabet.
Rigtigt godt til mange ting bl.a til dip eller i en bagtkartoffel.




Istedet blev denne gamle røremaskine sat igang med dej til 12 pizza bunde
af den bedste slags fra Glæses grillbog. Det er ikke bliver brugt ryger lige i
fryseren til senere brug, se det virker.

1 kommentar:

damsgaarden sagde ...

Tak for opskriften, det må prøves, har aldrig smagt det, men det lyder som noget jeg kan li'