tirsdag den 10. november 2009

Uden salt og sukker

Helle spurgte om jeg vil fortælle lidt mere om min nye mad, som jeg spiser for at se om jeg kan komme af med min gigt medicin.

Allerførst jeg har ingen pro.hjælp, den viden og det jeg spiser er med hjælp fra en medkursist på det kursus jeg er på. Det er lykkes ham at holde sig ude af gigt medicin, ved hjælp af kosten i ca. 10 år nu.Med hjælp fra ham, og den erfaring han har, prøver jeg nu at leve som ham. Det er rigtigt svært at hjælpe andre for det er ikke sikkert at det der hjælpe på en, hjælper en anden. Skal lige sige at han er et omvandrende leksikon på dette område, det er jeg slet ikke, sådan noget duer jeg ikke til.

Jeg syntes bare at det lød for godt og spændene, til ikke at prøve det, og når nu han tilbød at hjælpe mig i gang, så var der ingen undskyldning for ikke at prøve.

ALTSÅ det er på EGET ansvar jeg prøver, aner ikke om det lykkes.

Jeg håber og tror.

Min dag starte med en skefuld torskelevertran.

Morgenmaden er havregrød eller havregryn med vand på. Kom evt. frugt oven på.Da jeg er ved at knække mig over det, ender det tit med en banan.

Hvis jeg ikke kan holde mig til kl. 12, spiser jeg ØKO frugt - grønt indimellem.

Kl. 12-13 spiser jeg frokost.

Rugbrød med Banana - avokado - sild - eller anden fisk helst ikke stegt. INGEN kødpålæg.Eller 2-3 glas saft af OKØ grønt fra saftpresseren.

Kl.15. Evt. tee - vand - frugt.

KL 18. ØKO grøntsager.Kød ( måske mindre end man plejer ) - fist - gerne dampet. Kartofler de mætter så godt. Spis dig godt mæt for det var dit sidste måltid i dag.

Alt hvad du putter i maven efter kl.20 er noget skidt.

Man må IKKE spise :

SALT - SUKKER - HVIDMEL - Chokolade. ALLE former for MÆLKE produkter, med mindre de er varmebehandlet, så man kan godt lave en grøntsags lasagne med ost på for det kommer jo i ovnen.

De første 14 dage til 1 mnd. skal alt vand koges.

Supper er rigtig gode. Fuldkorns pasta mætter godt.Hvidløg er guld.

Min gave fra sviger far blev ikke til folkloren, men til en saftpresser.

Det er rigtig godt til middagsmad.

Jeg har nu spist sådan i små 14 dage, syntes jeg har fået mere energi.

Er begyndt at trappe langsom ud af gigt medicinen.

Ikke så meget jeg kan sige om det hjælper inu, og dog.

Her i huset spiser vi en del grønt til vores mad, så det har ikke været svært.

Maden uden salt er halv kedeligt, pifter det op med grøn dyppelser.

Er meget forbavset over jeg ikke har drukket en kop kaffe inu.

Har fundet ud af at en banan mætter længe som morgenmad.

Kød spiser jeg ikke frygteligt meget at i forvejen.

Min største last er nok sukker i kaffen- tee.

Jeg elsker chokolade, som de fleste gigt patienter ;)

Slik.

Det er psoriasis gigt jeg har.

Efter 14-dage til 1 mnd.

Skulle jeg gerne have lagt alt min gigt medicin væk. Så kommer det sværere, jeg skal lærer at lytte til min krop. Se hvad det er den ikke kan lide af det jeg spiser.

Sådan ser min kost ud.

Det er et forsøg værd, men helt mit ansvar.

Så hvis du vil prøve, så det helt dit eget ansvar.

Talt evt. med lægen inden du går i gang.

Der er masser af viden at hente på nettet.

Min første rigtige prøvelse kommer i weekenden, der skal jeg holde fødselsdag for Lars familie. De er ikke til sådan ting, nej de propper sig heller med fed mad, og kager i langebaner og spiser så en pille for at fordøje maden ;(

Slut på min kost smører, håber ikke det er helt volapyk.

6 kommentarer:

fru westerskov sagde ...

Held og lykke med dit forsøg :-)

strikke_jane sagde ...

Lyder spændende Yt. Bliver helt nervøs ved om du må/vil spise mad hos mig på torsdag? Men du kan da altid få et stykke rugbrød. :-))

Samtal från min trädgård sagde ...

Den kost har jeg hört om tidligare, så det skal blive spändende at se, hvilken indvirken den har på dig. Godt at du er positiv og ärlig og at at kostens indvirken er meget individuelt.

Kludemutter sagde ...

Tak, fru ;)
Bare rolig Jane, jeg skal nok spise noget.Glæder mig til vi ses !!
Jeg er også spændt på om jeg kommer til at mærke mere. Det tror jeg.

Yt

unikarina sagde ...

Flot tæppe... jeg drømmer selv om at komme i gang med at lave et tæppe i patchwork.

Helle : sagde ...

Hej Yt tusinde tak for den fine beskrivelse af din kostændring, vil prøve at gå på nettet og søge lidt mere om det.

Held og lykke til dig.

Knus
Helle